Udtrapning af amning og væskebehov

7. november 2015

Alder:
7 mdr.

Udtrapning af amning og væskebehov

Hej Helen

Jeg er trappet ned til 3-4 gange amninger i døgnet efter vejledning fra vores kommunale sundhedsplejerske ved et møde i oktober. Siden da har han fået 3-4 gange amning (til natten, om natten og om morgenen. Sundhedsplejersken sagde godt nok, at 3 gange amning var nok, men at en fjerde kunne tages ind ved behov) samt 4 skemåltider om dagen (morgen, middag, eftermiddag og aften) (uden erstatning i) - her får han hhv. hirsegrød, øllebrød samt forskellig grønsagsmos med oksekød eller rødspættefilet (blendet).

Han spiser ca. 1 dl. mos/grød og 1 spsk kød til 2 af måltiderne. Han kan stadig ikke spise større klumper, men er interesseret i at gumle på brød (han har ikke fået tænder endnu). Han er desuden begyndt at gumle mere på maden og klarer derfor mindre klumper. Det går egentlig overordnet rigtig fint med kosten og rytmen. Han har spist fint og drukket ok med vand til måltider (1-2 store shotglas samt af drikkedunk) og lidt af drikkedunk derudover. Han falder fint i søvn i barnevognen (på kort tur) og sover oftest 2 lange lure (1,5-2 timer).

Han har dog hele tiden haft noget fast afføring (lidt ligesom en voksens) og måtte presse noget for at få det ud (sådan at han bliver rød i hovedet, men uden at det gør ondt på ham - han giver ikke udtryk for ubehag). Der har været afføring nogle gange dagligt - primært ifm. måltider. Men her de seneste dage har han også presset meget, uden at der er kommet afføring. Og disse dage er han også begyndt kun at vågne én gang om natten og sove godt videre efter morgenamning - således at han har fået mindre mælk, imens at tidsrummet uden er blevet længere.

Jeg er blevet i tvivl om, hvorvidt han får nok væske i løbet af dagen, når amningerne er samlet omkring natten. Jeg har bare svært ved at tage nogle af dem fra, sådan at der er 'plads til én' om dagen - om eftermiddagen måske. Jeg har nogle gange ammet ham der, hvis han har søgt ...

Annonce

... det meget og virket frustreret, når jeg (og min mand) indledningsvist har forsøgt med alternativer (vand, frugtmos, afledning/leg). Der er også sket meget få gange (ca er par gange) at jeg har ammet ham inden middagslur, fordi han ikke har kunnet finde ro uden og tydeligt har søgt det.

Amningen om morgenen synes jeg er vigtig for at forlænge hans nattesøvn (særligt når han ofte først kan sove til natten 21-22 og vågner ved 6-tiden). Den kommunale sundhedsplejerske anbefalede, at vi kunne droppe denne og stå op og give grød med det samme i stedet - men det har jeg efter afprøvning valgt ikke at gøre. Jeg har prøvet at gøre alt muligt andet for at hjælpe ham videre i søvnen uden effekt (ladet ham finde ro selv, beroligende hånd på, rokken, mm). Når jeg har forsøgt ikke at amme, har jeg måtte vække ham (stille og roligt selvfølgelig) fra en halvtsovende smågrædende søgen efter brystet.

Hvordan tænker du amningerne bedst skal ligge, når du læser ovenstående? Og hvordan kan jeg arbejde hen mod en ændring, hvis den er nødvendig?

Jeg har desuden selv været på vægten med (og uden) ham - og han vejer umiddelbart kun lige godt 12 kg. med tøj på (12,3-4 stykker) - med 'kun' refererer jeg naturligvis til, at han vejede 11,9 ved det seneste møde med sundhedsplejersken for en måned siden;-) Så det virker til, at vægtstigningen er aftaget/stagneret noget. Og det motoriske udvikler sig også. Der er meget bevægelse på (rundt om sig selv, tilbage og op på 4)- dog ikke fremad, men han kæmper for det

Det er også vigtigt at nævne, at bettemanden som altid er en glad dreng. Han har dog været lidt mere frustreret, har haft lidt lettere til gråd, imens hans søvn har været lidt mindre stabil de seneste dage - måske ifm. ovenstående, måske ikke (det kan også være pga. skift i omgivelser, da vi har været noget ude).

Med venlig hilsen
en mor, der vil sikre sig fortsat god trivsel for sin søn

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor